Missä on tietoisuutta on taidetta, missä on taidetta on virtausta, kun on taidetta on kauneutta, kukoistusta ja vapautta. Kirkko oli Renessassin aikana keskittynyt tukemaan ja rahoittamaan taiteilijoita, mutta kyseessä oli kylläkin kirkon omat intressit ja vapaus, joka taiteiden muodossa ilmaantui, pelotti kirkkoa ja niinpä ryhdyttiin kirkon toimesta jahtaamaan näitä taiteilijoita, joita nyt pidettiinkin kapinallisina, kun he eivät taipuneet kirkon vaatimuksien edessä.
Kuitenkin myös kirkko on taiteen muoto, koska se on ilmaisun muoto, tuntemisen ja ymmärtämisen muodossa. Kirkko kaipaa muutosta, koska se on taiteen muoto ja taide on luovaa ja kehittyy koko ajan, eikä jää paikoilleen.
Kirkko yritti kontrolloida kaikkea ja unohti tarkoituksensa tukea yhteyttä taivaan ja maan välillä, kaikenlaisia yhteyksiä – ei vain rukoilemista, kirkonmenoja, seremonioita vaan seurata evoluutiota, jota taide toi. Taide sai tietoisuuden kukoistamaan 1700 – 1800 luvulla.
Protestantit olivat kapinallisia, mutta he unohtivat sen. Moni yritti tuoda Yeshuan todelliset opetukset esiin ja tästä sai alkunsa ajatus, että Jeesus on pelastaja ja häntä on palvottava. Näin ei ollut tarkoitus tapahtua vaan oli tarkoitus, että Kristus tietoisuus leviäsi taiteen, luovuuden, tietoisuuden avulla. Yeshua oli luovuuden keskus.
New Age toi mahdollisuudet puhua kuolleitten kanssa, levitoinnin ja monet muut psyykkiset kyvyt; ennustamisen, ennustukset.
Kuva: Carl Forsberg – Öljyvärimaalaus – Vallan jako